sosatavenier.reismee.nl

Chihuahua, El Paso, posada's en Trumps muur ... of toch niet?!

Lieve iedereen,

ten eerste feliz año nuevo en een top jaar toegewenst! Mag het een onvergetelijk jaar worden vol liefde, gezondheid en reizen :) Bij mij is het jaar top begonnen, ook al was het ook best wel pittig zo alleen. Daarnaast sorry dat deze nieuwe blog zo lang op zich heeft moeten wachten, ik heb zulke gave dingen meegemaakt en was onwijs druk. Maar bij deze:

Om toch nog een beetje het Nederlandse sfeertje erin te houden, heb ik (geprobeerd) pepernoten te maken voor mijn gastfamilie. Het was al een hele uitdaging om de juiste ingrediënten in de winkel te vinden. Daarna was ik 1 hele dag (!) bezig om ze te bakken. Uiteindelijk smaakte ze net iets anders dan de echte, maar ach wie merkt dat hier nou hihi. Deze pepernoten heb ik samen met mijn gastfamilie opgegeten tijdens het Sinterklaas dobbelspel. Leuk om samen te spelen, groot succes en fanatiek dat ze waren haha

December is natuurlijk de maand van lekker eten. In Mexico bestaan er posadas. Dat is eigenlijk een term voor gezellig gezamenlijk eten en veel praten. Allereerst had ik een posada met mijn volleybal team. Leuk en lekker! Bij deze posada was er pizza en frisdrank, een hele andere posada dan de gebruikelijke rond de kersttijd. Vervolgens had ik nog een andere posada, van mijn Spaanse docente Andrea, met goede muziek, gedans, drank, beerpong en lekkere hapjes. Dansen tot ik erbij neerval! Eerst kende ik niemand bij deze posada, maar toen ik (veelte laat) wegging, heb ik een aantal goede vrienden gemaakt.

Het is eerlijk gezegd best wel een beetje gek om alle kerstdecoratie buiten te zien hangen, terwijl tegelijkertijd het zonnetje schijnt. Maar wat een heerlijk temperatuurtje! Voor het kerstoptreden op school moest ik een Spaans liedje uit mijn hoofd leren. Het liedje heb ik alleen nooit opgevoerd, omdat ik al op vakantie was in ...

CHIHUAHUA :) In totaal ben ik 3 weken in het bergachtige Chihuahua gebleven. Samen met mijn gastfamilie verbleven we bij de opa en oma. Het was een gezellige boel, omdat er elke dag wel andere familieleden op bezoek kwamen om bijvoorbeeld samen te (typisch Mexicaans) eten (maïssoep, mole, tortas en burrito's). In de avond gingen we soms met de nicht op pad: een filmpje te pakken, eten of naar een food truck festival. Ook heb ik meegedanst in een supermarkt commercial. Van mijn fame is helaas niets meer te zien, dan een groen stipje op de achtergrond haha.
Met de familie heb ik een (echte) posada gehad: met veel praten, zingen en een band. Wat een feest!! Op Kerstavond was er een mis in de kerk. Ook al waren we een uur te laat (is normaal), we hadden nog net een plekje om te zitten. In de avond heerlijk aan tafel gezeten en gesmuld van 'la cena'. Na het eten werd deze eettafel omgetoverd tot drankspelletjes tafel. Zelfs de opa en oma deden mee met 'fuck your neighbour', beerpong en flip the bottle :) Er werden kadootjes uitgedeeld (gekregen van 'niño Dios'), een piñata stukgeslagen (waarna iedereen als dieren op de snoepjes aanviel) en veel gezongen.
Met de oom en tante heb ik de hoogtepunten van het centrum van Chihuahua gezien: musea, souvenirs gekocht en veel foto's gemaakt. Met hun zoontje had ik een goede band. Hij vond het geweldig als we samen met zijn Minions en knuffels gingen spelen. Volgens zijn ouders was hij een beetje verliefd op me, maar volgens mij gaat het goed fout als ik met een 4-jarige trouw hahaha

Meneer Westendorp dit stukje is speciaal voor u (en voor alle andere natuurlijk). Ik ben op de foto geweest met de Tarahumara indianen. U weet wel, de indianen die op blote voeten lopen in de bergen van Noord-Mexico, Chihuahua, uit de BBC documentaire die u elk jaar laat zien. Best wel gaaf om hen dan daadwerkelijk in het echt te zien, in traditionele klederdracht! De volgende keer als u de documentaire laat zien, is het misschien leuk om te vertellen dat één van uw oud-leerlingen in contact is geweest met hen. Succesverhaal gegarandeerd! :)

Tijdens het verblijf in Chihuahua hebben we ook een tweedaags uitstapje gemaakt naar naar Amerika, El Paso, om te shoppen. Ik heb niet veel gekocht, maar vooral genoten van het uitzicht van de heen en terugreis. Het was een lange weg, met aan beide kanten bergen en droge grond. Helaas heb ik de muur van Trump niet gezien (of hij heeft alleen maar een grote mond), maar ik denk dat ik de trein heb gezien die de illegalen nemen om Amerika te bereiken! Prachtig

Gisterenmiddag ben ik terug gekomen in Guadalajara. God, wat heb ik dat zonnetje gemist :) Wat een verhalen, ik weet het, ik weet het. Deze maand gaat ook top worden vol met leuke daagjes en uitstapjes, maar dat in de volgende blog. Vergeet niet mijn foto's te bekijken die bij deze blog horen en te abonneren :)

Abrazos y besos
Kusjes van mij <3


(Ik heb het rond Oud en Nieuw best wel moeilijk gehad. Ik miste mijn familie enorm. Toen ik met hen facetimede om 00:00 Nederlandse tijd, kon ik alleen maar huilen en een beetje dom lopen zwaaien. Een paar uur later had ik mezelf weer bij elkaar geraapt en nog een keertje geprobeerd om met hen te facetten. Dit keer was het gelukkig een groter succes! Zulke momenten zijn pittig, maar je moet doorgaan. Want dankzij het missen van mijn familie had ik dit alles voor geen goud willen missen!)

(Ik kreeg van een vriend een tip om naast foto's ook een video toe te voegen om te laten zien hoe het er hier uitziet. Zodat jullie er een beter beeld bij hebben. Het is me tot nu toe helaas niet gelukt om een video toe te voegen, maar ik zal er binnenkort naar kijken hoe ik dit wel voor elkaar ga krijgen. Mochten er nog meer tips zijn, alsjeblieft geef het door!)

Reacties

Reacties

Georgette

Je foto’s worden steeds mooier, Sosa.
Wat een maand! En zei je nou dat er nog zo’n maand aankomt? ???

Etienne

Nog een mooie tijd sosa

Marion

Wat maak jij veel mee Sosa! Geweldig hoor! Kom je wel weer terug?!

José

Even rustig je verslag gelezen. Wat een ervaringen. Geweldig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!