sosatavenier.reismee.nl

Laatste maand, terugkomst, Oaxaca y Guanajuato

Lieve gekkies,

Op dit moment, nu ik mijn blog schrijf, zit ik in het vliegtuig op weg naar Amsterdam. Ik voel me verdrietig en blij tegelijk, maar wat kijk ik terug op een gave laatste maand in Mexico :) (Die vooral bestond uit reizen en leuke uitstapjes!)

Mijn eerste reisbestemming was: Atotonilco el Alto, het dorp van mijn docente Spaans. Al vanaf begin oktober volg ik (bijna) elke maandag Spaanse lessen van mijn docente Andrea. In deze tijd zijn we dan ook goede vriendinnen geworden. In haar dorpje zijn we naar het centrale plein gegaan, hebben we typisch Mexicaans gegeten en heb ik kennis gemaakt met haar familie. De laatste dag hebben we met zijn alle een soort ‘laatste avondmaal’ gehad op de rancho. Hiermee sloten we mijn Spaanse lessen serie af. Ik heb ontzettend veel aan de Spaanse lessen van Andrea gehad. Wat ga ik haar missen!

Ik was nog geen dag terug of ik zat alweer in het vliegtuig naar Oaxaca. Oaxaca stond eigenlijk altijd al op mijn lijstje en ik kon dan ook niet wachten om haar schoonheid te bewonderen. Daarnaast was het ook heel erg gezellig, want ik ging er met 2 uitwisselingsvriendinnetjes heen. We hebben de tent afgebrand en heel wat (‘geleende’) koekjes gegeten haha. Maar daarnaast hebben we ook veel van Oaxaca gezien: het centrum, de mirador (met uitzicht over de hele stad Oaxaca), zijn we in een openbare bus (bleek achteraf een gevaarlijke route te zijn) naar Hierve el Agua afgereisd, zijn we naar de archeologische opgravingen van Monte Alban gegaan en hebben we (obio!) gefeest!! Oaxaca (met haar kleuren, inwoners en omgeving) is precies zoals ik me Mexico van tevoren voorstelde: PRACHTIG. Helemaal legaal was dit reisje niet.. we hadden geen toestemming gevraagd aan de organisatie ‘oeps’. Ik mis de meiden nu al. Een reis om nooit meer te vergeten <3

Mijn laatste reisje in Mexico had de eindbestemming: Guanajuato. Er zijn vast wel mensen die dit nu lezen, die het plaatsje kennen. Guanajuato staat bekend om haar vele gekleurde huizen. De 4 uur lange rit, in de meest luxe bus die ik ooit in mijn leven gezien heb, verliep vlot en snel. In het hotel koos ik voor een gedeelde kamer, weer een ervaring rijker :) Met mijn kaart van Guanajuato heb ik letterlijk BINGO gespeeld: elk straatje heb ik afgelopen en afgestreept; kaart vol: BINGOOOO! Tijdens de Callejoneada tour werd ik er, als Nederlandse, uitgepikt. De hele avond was ik de eregast :) De volgende dag heb ik de cultuur ervaren door musea te bezoeken. Dit was soms wel een hele beenworkout, want de wegen in Guanajuato kun je vergelijken met een achtbaan: lekker stijl en hobbelig. Wat een top reisje!

Dat het WK voetbal begonnen is, is niemand ontgaan. Zoals de ‘no era penal’ de Mexicanen ook nog steeds niet ontgaan is. Mexico vlamde gelijk al tijdens de eerste wedstrijd tegen Duitsland. Ik heb letterlijk mannen zien huilen van vreugde haha. De andere wedstrijden heb ik in een restaurantje en in de bios (?!) gezien. Wat een belevenis :) Ojaa, ‘no era penal’ zit er dus nog steeds in bij de Mexicanen, maar het vallen van Neymar begint nu ook een nieuwe rage te worden!! Misschien wel leuk om te weten: de doelpuntmaker tegen Duitsland (Chucky) heeft op Anahuac Chapalita (mijn school) gezeten.

Niet alleen in Nederland heb ik een diploma op zak, maar nu ook in Mexico. Tijdens de ceremonie werd ik naar voren geroepen en mocht ik mijn diploma in beslag nemen. In de avond was het één groot feest: la graduación (gringo’s noemen het Prom). Na de kappersafspraak heb ik me in mijn mooiste jurk gehesen om de hele avond op hoge hakken te dansen. QUÉ GRAN FIESTA! Iedereen ging uit zijn dak toen het generatiefilmpje werd geprojecteerd. (Mocht je benieuwd zijn én tijd hebben!!! https://vimeo.com/278017747) Na eerst 36 speltjes uit mijn haar gehaald te hebben, lag ik rond 7:00 eindelijk in mijn bedje. Een prachtige manier om het schooljaar af te sluiten!

Al een maandje ben ik aan de voorbereidingen voor mijn vertrek begonnen. Ik had voor al mijn vrienden een typische Nederlandse tekening ingekleurd, er iets liefs en persoonlijks opgeschreven en in een hartje gevouwen. Wat waren ze er blij mee! Daarnaast heb ik ze ook in een boekje en op mijn Nederlandse vlag laten schrijven. Herinneringen voor altijd :) Ik heb veel met mijn vriendjes afgesproken en heerlijk gesmikkeld van het Mexicaanse eten. Ten slotte kwam het moment dat ik mijn koffer moest gaan pakken. Na 5 keer mijn koffers doorgelopen te hebben, hadden ze nog steeds teveel gewicht. Gracias a Dios werd hier op het vliegveld geen groot probleem van gemaakt!!

Mijn laatste dag in Mexico met mijn gastfamilie en vriendjes:
Gedurende dit jaar heeft mijn gastfamilie me de gastronomía van Mexico leren kennen. Op mijn laatste dag hier in Mexico heb ik ze de Nederlandse keuken laten proeven: pannenkoeken, trekdrop, marsepein en stroopwafeltjes. Groot succes! Daarna heb ik ze een aantal Nederlandse souveniertjes kado gedaan. In de avond ging ik voor mijn despedida eten met een aantal vriendinnetjes. Ontzettend gezellig. In de avond kwam er een ‘trio’ langs: 3 mannen met gitaren die liefdesliedjes zingen. Een betere afsluiting van dit prachtige uitwisselingsjaar kan ik me niet bedenken! Ik ben mijn gastfamilie en vrienden zo dankbaar. Wat ga ik iedereen ontzettend missen <3

Mijn gevoelens deze laatste maand kun je als het ware vergelijken met een achtbaan. Verdrietig: ik moet naar huis, maar leuk want ik ga iedereen weer zien <3
Op dit moment ben ik erg emotioneel, maar ‘Canta no llores’

Dit is dan ook officieel mijn laatste blog..
MAAAAR niet getreurd, over ongeveer 1 weekje schrijf ik mijn aller aller laatste blog. Een evaluatieblog. Evaluatie over dit uitwisselingsjaar, met top 3 lijstjes en alle ervaringen.
Ontzettend bedankt voor het lezen van mijn blog gedurende dit jaar,

Los quiero!
Besos y abrazos <3

Reacties

Reacties

Dennis van der Heijden

Ik vond het heel leuk om van je avontuur op de hoogte te blijven. Volgens mij heb je eruit gehaald wat erin zit.

José

Nogmaals, welkom thuis. Ik had de foto's al via facebook gezien en had nu eindelijk tijd een persoonlijke noot te schrijven. Wat heb je een prachtig jaar gehad en wat heb je er een positief verhaal van gemaakt. Ervaringen om nooit te vergeten en die vast en zeker een stempel op je toekomst zullen zetten. Je hebt dan ook van je geweldige ouders de nodige ingrediënten meegekregen om oog te hebben voor al die bijzondere cultuur verschillen met Nederland die je in Mexico hebt leren kennen. Nu weer hier aan de slag en met nieuwe studie avonturen in Leiden. Wij, Manuel en ik, wensen je hiermee heel veel succes en hopen dat je weer gauw je draai in Nederland zult vinden.
Lieve groetjes,
José en Manuel

Sosa Tavenier

Wat een lieve reacties! Ontzettend bedankt voor het lezen van mijn blogs het hele jaar door.
Nos vemos pronto <3

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!