sosatavenier.reismee.nl

Semana Santa, Puebla, Morelia y 18 Jezussen

Lieve iedereen,

Momenteel staat mijn relax-stand aan: ik heb Semana Santa vakantie. Daar maak ik gebruik van door lekker bij te kunnen kletsen via Skype met vrienden en familie. Ik had deze maand ook het geluk om maar liefst twee keer mijn koffer te mogen inpakken om reisjes te gaan maken!

Mijn eerste reisje ging naar het prachtige Puebla. Eerder heb ik vol liefde verteld over deze geweldige stad, dus ik kon niet wachten om weer terug te gaan. In de negen uur durende busreis (dat ik nu niet meer zo lang vind) werden er tamales uitgedeeld, heerlijk! Met mijn vrienden heb ik deze daagjes gefeest en drankjes gedaan. Maar we hebben ook cultuur gesnoven in het dorpje Tetlatlahuca. We zijn naar het huis van mijn vriend gegaan, met prachtig uitzicht. Ik zal het proberen te beschrijven: een mega boerderij met paarden, veel land met palmbomen en op de achtergrond de zon die je achter de vulkaan Popocatépetl onder ziet gaan. Water drinken en haren wassen met de tuinslang. Herinneringen voor het leven <3

Morelia was mijn volgende bestemming. Eigenlijk was het best wel een beetje gek, want ik ging met mijn docente aardrijkskunde (en haar gezin en familie) mee op vakantie. Dit zou in Nederland nooit gebeuren, dus ik was best wel een beetje verrast toen ze vroeg of ik mee wilde gaan. Maar ik heb zeker geen spijt gehad van mijn keuze!!
Tijdens de drie uren durende reis heb ik mijn ogen uitgekeken, overal cactussen, bergen, weiland en bossen. Soms waren de wegen wel een beetje gevaarlijk; geen railingen in de bochten, maar wel een flinke afgrond met letterlijk cactussen onderaan. Een tekenfilm die werkelijkheid wordt. Ik heb geluk gehad dat mijn docente en haar familie avontuurlijk zijn. Hierdoor heb ik veel van Morelia zelf kunnen zien, maar ook de dorpjes met de meest prachtige namen: Tupataro, Quirago, Uruapulla en Pátzcuaro. In Pátzcuaro hebben we gevaren op het Lago de Pátzcuaro en heb ik op het marktje weer nieuwe souveniertjes gekocht. Gaat dat allemaal nog wel passen in mijn koffer?! In het centrum van Morelia hing ik de echte tourist uit, ieder moment met mijn camera in de aanslag. Ook zijn we veel kerken ingegaan, wat niet zo gek is voor een stad met 35 kerken! Naast dat rennen en vliegen heb ik ook met een drankje de familie beter leren kennen. Mijn Spaans is deze week ontzettend verbeterd. Gracias a Dios ;)
Maar niet alleen mijn Spaans is verbeterd, ook heb ik deze week gewerkt aan mijn dansskills hahaha. Ik had het geluk dat ik mee mocht naar een bruiloft, een echte Mexicaanse bruiloft! Eerst de mis in de kerk (want Mexicanen zijn erg gelovig) en daarna feesten. Dat hoef je een Mexicaan niet twee keer te vertellen. Na het traditionele in de lucht gooien van het bruidsboeket werden er diademen met sluiers uitgedeeld, waarna de vrouwen elkaars handen moesten vastpakken en onder het poortje (het bruidsbaar voegt hun handen in de lucht samen) doorrennen. Voor ons vrouwen is dit een pittig opgaven met een lange jurk en hakken! De mannen ging zo snel dat ze op de grond vielen. Erg grappig om te zien. Toen de bruiloft rond drie uur s’nachts af was gelopen, gingen we doorfeesten in de club, met de bruid in haar jurk!

Pasen wordt door de Mexicanen nauwelijks gevierd. Maar de christelijke Mexicanen organiseren wel ieder jaar een Stille Tocht. Ik mocht deze in Morelia bewonderen. Trommels, een paars gekleurde kathedraal, verkleden mensen (als Romeinen of in het wit) en ik heb zeker wel 17 Jezussen aan het kruis voorbij zien komen en Ă©Ă©n Jezus in een glazen kist. Alle Mexicanen waren stil, dat heb ik nog nooit meegemaakt hier in Mexico. Er hing een trieste sfeer, want Jezus was overleden. De volgende dag was het feest. Men was vrolijk, er werd gezongen en er was een vuurwerkshow bij de kathedraal. Deze combinatie, het vuurwerk en de gekleurde kathedraal, had ik nooit eerder gezien. Indrukwekkend!

Momenteel is het met 32 graden, lente. Ik ben benieuwd hoe warm het in de zomer gaat worden! Jullie kunnen er nu waarschijnlijk met je verstand niet bij, maar douchen met koud water vind ik op dit moment heerlijk! Dat zal wel even wennen worden als ik weer terug ben in Nederland :)

Ondanks dat ik besef dat de tijd nu wel begint te dringen (nog maar 3 maandjes te gaan), probeer ik hier niet teveel aan te denken en te blijven genieten! Ik ben wel alvast begonnen met het verzamelen van souveniertjes. Ook ben ik nu druk aan het kijken welke plekken, hier in Mexico, ik graag nog wil bezoeken. Ik weet zeker dat deze 3 maanden omvliegen, maar tot dan toe blijf ik nog lekker genietos <3

Bedankt voor het lezen,
Vergeet de foto’s niet te bekijken!

Besos y abrazos <3

Reacties

Reacties

Rob Tavenier

Blijven genieten Sosa, dat doe ik van je verhalen!?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!